Autyzm- co to jest?



Bardzo wiele osób nie wie co to jest „AUTYZM”. Ja też nie wiedziałam, zauważyłam, że Piotrek jest trochę inny. Inaczej zachowywał się od samego początku tylko nie widziałam dlaczego…… Często zadają mi pytanie a co to za choroba albo mylą z inną chorobą. Dlatego wyjaśniam co to jest autyzm…….


CHARAKTERYSTYKA AUTYZMU

Autyzm dotyka jedno na 166 dzieci. Występuje częściej niż cukrzyca dziecięca i zespół Downa. Należy do najpoważniejszych zaburzeń rozwoju i obejmuje wiele jego sfer. Owe zaburzenia charakteryzują nieprawidłowości w przebiegu rozwoju społecznego, komunikowaniu się oraz znacznie ograniczone, stereotypowe wzorce zachowania, aktywności i zainteresowań.

ZABURZENIA ZACHOWAŃ SPOŁECZNYCH

Podstawą diagnozy autyzmu są zaburzenia w obszarze zachowań widoczne już w bardzo wczesnym okresie życia. Dzieci z autyzmem nie lubią być brane na ręce, przytulane. Czasami wydają się być obojętne lub wręcz opierają się próbom kontaktu . Nie domagają się uwagi ze strony dorosłych, mogą wiele czasu spędzać samotnie. Stwierdzono na podstawie badań, że jeśli dzieci z autyzmem podejmują jakąkolwiek interakcje, to jest ona umotywowana chęcią zaspokojenia swoich potrzeb np. zdarza się, że dziecko z autyzmem przytula się do matki, żeby otrzymać zabawkę która znajduje się za nią. Dzieci z autyzmem prawie w ogóle nie nawiązują relacji z rówieśnikami. Odnosi się to nawet do tych dzieci, które potrafią nawiązywać kontakty z osobami dorosłymi . Kolejnym elementem charakteryzującym zaburzenia rozwoju społecznego jest występowanie społecznie nie akceptowanych sposobów reagowania. Należą do nich zachowania agresywne i autoagresywne. U dzieci z autyzmem często widoczne są niewłaściwe zachowania emocjonalne. Niektóre z nich mają wybuchy złości lub napady histerycznego śmiechu bez widocznego powodu. Obserwowane są również silne reakcje emocjonalne, które nie są adekwatne w swojej sile i natężeniu do sytuacji w której się pojawiają.


NIEPRAWIDŁOWY ROZWÓJ MOWY

Prawie 50 % dzieci z autyzmem nie używa mowy do komunikowania się z innymi ludźmi. Dzieci, które nie potrafią mówić, w fazie pre werbalnej stosują nietypowe sposoby porozumiewania się. Rzadko używają gestów, nie wykorzystują ekspresji mimicznej, czy uśmiechu dla wspomagania komunikacji. Porozumiewają się przez instrumentalne dotykanie, ciągnięcie. Dzieci z autyzmem, które potrafią mówić często mają echolalię, czyli powtarzają słowa lub zdania wypowiadane przez inne osoby. Inną cechą mowy dzieci z autyzmem jest mówienie o sobie w osobie drugiej lub trzeciej. Mowa dzieci z autyzmem ma często niewłaściwe tempo, intonację, artykulację. Ich język jest bardzo konkretny, dosłowny, dzieci te nie rozumieją przenośni i metafor, nie potrafią rozpoczynać i podtrzymywać konwersacji . Mowa jest bardzo schematyczna, nieelastyczna. Cechy te są widoczne u całej populacji dzieci, ale mogą mieć różne natężenie. Zasób słów osób autystycznych jest często bardzo ograniczony i stereotypowy.

ZACHOWANIA STEREOTYPOWE I RUTYNY

Zachowania stereotypowe widoczne są u wielu dzieci z autyzmem. Najczęściej ruchu rąk i ramion. Są również obserwowane inne zachowania jak kiwanie się, kręcenie się w koło, chodzenie na palcach, machanie lub uderzanie głową. Zdarza się również wpatrywanie w światło lub pocieranie dłońmi o strukturę materiału. Dzieci z autyzmem nie potrafią w sposób właściwy bawić się a zabawki są używane niezgodnie z ich przeznaczeniem. W momencie występowania zachowań stereotypowych dziecko wydaje się nie zwracać uwagi na otoczenie. W autyzmie występują również stereotypie językowe. Polegają one na powtarzaniu fragmentów z ulubionych filmów, reklam. Mogą one przybierać formę zadawania tego samego pytania lub powtarzania tej samej sekwencji językowej.

NIEPRAWIDŁOWY ROZWÓJ INTELEKTUALNY

Rozwój intelektualny dzieci z autyzmem jest bardzo zróżnicowany ze względu na jego poziom ogólny, jak i na cechy jakościowe – rzadko spotyka się dzieci z autyzmem o prawidłowym rozwoju intelektualnym. Badania wykazują, że około 60% dzieci z autyzmem osiąga w testach wynik czyli iloraz inteligencji ( I.I.) poniżej 50, 20% pomiędzy 50 a 70, a 20% 70 i więcej. Badania wykazały, że dziewczynki z autyzmem osiągają niższe oceny w testach inteligencji i niewielki procent funkcjonuje na wysokim poziomie. Dzieci z autyzmem mają największe problemy z zadaniami oceniającymi rozwój mowy, umiejętności naśladowcze, myślenie logiczne i abstrakcyjne oraz umiejętność planowania, organizowania i elastyczność. Przeważa u nich myślenie pojęciowo- słowne na poziomie konkretnym, dlatego rozumieją treści w sposób bardzo dosłowny, widzą szczegóły a nie dostrzegają całości. Podczas procesu uczenia mają problemy ze znalezieniem powiązania między poszczególnymi informacjami, oddzielaniem informacji ważnych od mniej istotnych oraz ze zrozumieniem sensu wypowiedzi. Badania wykazały, że około 10 % dzieci z autyzmem mimo, że funkcjonuje na poziomie upośledzenia umysłowego wykazuje specjalne zdolności w zakresie takich sfer jak matematyka, muzyka, geografia czy technika. Mimo specjalnych umiejętności inne sfery funkcjonowania znajdują się znacznie poniżej wieku życia dziecka. Obraz autyzmu jest bardzo zróżnicowany, nie wszystkie opisane zachowania muszą występować u każdej osoby ze zdiagnozowanym autyzmem. Stopień nasilenia tych zachowań może być różny.